Motosiklet kullanmak isteyenler dikkat! Ceza alabilirsiniz…

Geçtiğimiz aylarda motosiklet ehliyeti sınıflarında değişikliğe gidileceği, 125 cc yani A1 sınıfı ehliyeti kapsayan motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabileceği gündeme gelmişti. Ayrıyeten bu silindir hacmine sahip motoru kullanmak isteyenlerin motor sürüş kurslarından 2 ders alma kuralı olacağı da belirtilmişti. Bu açıklamaların akabinde hususla ilgili mevzuatta rastgele bir değişikliğe gidilmedi. Yalnızca açıklama üzerinden mevzunun yasalaşmasını beklemeden motoruyla trafiğe çıkan B sınıfı ehliyet sahibi şoförler yetersiz ehliyetten kaynaklı cezalar yedi.

“EHLİYETSİZ ŞOFÖRLERE EN AZ 4 BİN LİRA CEZA UYGULANIR”

Açıklamanın şu anda yürürlükte bir yeri olmadığını belirten Avukat İyaz Çimen, “50 cc ve 125 cc silindir hacmi ortasındaki motosiklet kullanıcıları şayet ehliyetleri yoksa cezaya tabi. Bu üzere durumlarda yetersiz ehliyetten kaynaklı 4 bin liralık bir idari para cezası uygulaması kelam konusu” halinde konuştu.

“SİLİNDİR HACMİ 125 CC OLAN MOTOSİKLETLER, B SINIFI EHLİYETLE KULLANILAMAZ”

Geçtiğimiz devirde motosiklet ehliyetleri hakkında yapılan açıklamanın yürürlükte yeri olmadığını belirten Çimen, “Belli bir motor hacmine nazaran var olan araç ehliyeti ile motor kullanımını kapsayan bir açıklamaydı. Lakin bunun kanunlaşan yahut yürürlüğe giren bir durumu şu anda kelam konusu değil. Tabi ki bu noktada kanun koyucunun yapmış olduğu bir açıklama sonucunda vatandaşta o açıklamaya binaen 125 cc motor hacmi ve altındakileri kullanabileceğini düşündü ve bu kapsamda da birçok cezanın uygulandığını gördük. Hali hazırda bu açıklamaya ait bir düzenleme olmadığı için bahsettiğimiz 125 cc motosikletlerin araç ehliyetiyle kullanımı şu anda mümkün değildir. Bu üzere durumlarda yetersiz ehliyetten kaynaklı 4 bin liralık bir idari para cezası uygulanması kelam konusu. Ayrıyeten şoförün motosikleti 60 gün boyunca bağlanıyor. Hiç ehliyetin olmadığı durumlarda da 8 bin liralık yeniden idari para cezasının uygulandığını görüyoruz. Buna ait değişiklikten sonra vatandaşlarımızın ilgili kullanımları yapması gerekmektedir. Tıpkı vakitte biz 50 cc olan motosikletlerde de ehliyet aranmadığı için bununda çok gerçek bir düzenleme olmadığını düşünüyoruz. Motosiklet kullanıcılarının hem kullanıma ait eğitimleri hem de kontrollerinin sıkı takip edilmesi gerekiyor. Motosiklet araca nazaran daha riskli bir taşıt. Bu noktadaki bahsettiğimiz kontrolün elzem olduğunu düşünmekteyken 125 cc olan motosikletlerin araç ehliyetiyle kullanılıyor olması bizim bu bahsettiğimiz durumların biraz bilakis oluşuyor. Somut duruma baktığımızda vatandaşımız var olmayan bir düzenlemeden kaynaklı mağduriyet yaşıyorlar” dedi.

“50 CC SİLİNDİR HACME SAHİP MOTOSİKLETLER OTOBANA ÇIKAMAZ”

Düşük motor hacmine sahip motosikletlerin otobana çıkmasının yasak olduğunu belirten Çimen, “Şu anda 50 cc’ye kadar olan motorlar otomobil ehliyetiyle kullanıma açık ama bu şekil motorlar kara yolları trafik kanununa nazaran motorlu araç sınıfında sayılmıyor, bu yüzden farklı bir ehliyet ihtiyacı aranmıyor. Ayrıyeten bu düşük motor hacmine sahip motorlar için bir yasa var. Otoban köprüler ve ana yollara bu şekil motorların çıkması yasak. Bu stil motorların sokak ortalarında mahallelerde kullanımı şu anda serbest” tabirlerini kullandı.

“KURYE VE PAKETÇİLERİN KESİNLİKLE SÜRÜŞ EĞİTİMİ ALMASI GEREKİYOR”

Kuryelerin ve paketçilerin işlerini yapmadan evvel eğitim alması gerektiğini belirten İstanbul Kuryeler Federasyonu Başkanı Erhan Güven, “125 cc altı motorlar B ehliyet yani otomobil ehliyetiyle öteki bir ehliyete gerek duyulmadan kullanılabilecek diye bir açıklama yapılmıştı. Lakin baktığımızda yürürlüğe giren bir karar olmadı. Bununla bir arada kimi vatandaşlar bu motor hacmine sahip motorları alıp yollara çıktılar. Bu da tabi ki para cezalarını peşinde getirdi. Hatta birtakım yeni kuryeliğe başlayacak arkadaşlarımız da bu motor hacmine sahip motorlarla kuryeliğe başladılar. Bize de daima CEZA yediklerini belirttiler. Bu türlü bir yasal uygulama şu anda yok. Aslında baktığımızda motorun ehliyetsiz kullanımı kimi makûs sonuçlara sebep olabiliyor zira motor kullanmayı bilmeyen beşerler hiçbir motor deneyimi ve eğitimi olmadan bu şekil motorlara biniyorlar ve kazaya sebebiyet veriyorlar. Baktığımızda beşerler kuryeciliği ve paketçiliği birebir üzere görüyorlar lakin aslında tıpkı şey değiller. Kuryeci arkadaşlar daha çok uzun yollarda çalışan arkadaşlarımız. Paketçi arkadaşlarımız ise daha çok mahallelerde sokaklarda bulunan lokantalarda çalışan arkadaşlarımız. Kuryeciler için daha güçlü yüksek hacimli motorlar tercih edilir ama paketçi arkadaşlar için bu kadar yüksek hacme sahip bir motor gerekmez. Bunlarda genelde 50 cc motorlar kullanır. Kuryeci ve paketçi arkadaşlarımızda genelde bu motorları tercih ediyorlar zira ehliyetsiz bir halde kullanabiliyorlar. Her motorcunun kesinlikle bir sürüş eğitimi alması gerekiyor. Şayet ki bu motor hacmini kapsayan karar yürürlüğe girerse paketçi arkadaşlar için bir avantaj sağlar ancak en değerli bahis kesinlikle sürüş eğitimi almaları” formunda konuştu.

Silindir hacmi 125 cc’ye kadar olan motosikletler A1 sınıfı ehliyet ile kullanılabiliyor. Motor gücü 35 kw‘ya kadar olan (47 beygire kadar) motosikletler ise A2 sınıfı ehliyetle kullanılabilmektedir. Yani 500 cc silindir hacmine kadar motosikletler A2 ehliyetle kullanılıyor. 50 cc’ye kadar olan motorlar ise B sınıfı yani otomobil ehliyetiyle kullanılabiliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir